När konflikthantering blir tillgänglig för alla

- Nyarpsskolans resa

På Nyarpsskolan i Jönköping går cirka 260 elever i grundskolan F–6 samt 22 elever i den anpassade grundskolan. I den här artikeln möter vi pedagog Ulrica Carlson och biträdande rektor Marie-Louise Johansson som berättar om skolans arbete med att stärka personalens kompetens i konflikthantering.

Behovet av ett gemensamt förhållningssätt

Bakgrunden till satsningen var att elever signalerade att de vuxna hanterade konflikter på olika sätt. Skolans likabehandlingsgrupp undersökte därför olika metoder och hösten 2019 utbildades personalen i både Mini-medling och Bråka smartare.
Vi såg en fördel i att arbeta med båda koncepten parallellt. Mini-medlingen gick snabbt att lära sig och den tydliga strukturen gjorde att vi kunde bygga in den i verksamheten direkt. När alla vuxna började göra likadant skapade det trygghet både bland personal och elever, berättar Marie-Louise.

Marie-Louise betonar också vikten av att Mini-medling är allas ansvar. Två gånger per år, i september och januari, undervisas alla elever i metoden – oavsett om de själva är föremål för en mini-medling eller inte.
Det är viktigt att alla elever vet hur konflikter hanteras på vår skola. Dessutom ska alla vuxna kunna gå in i ett samtal, även om man inte har sett konflikten mellan eleverna, förklarar hon.

Rättvisa och delaktighet

Eleverna upplever metoden som rättvis eftersom fokus inte ligger på vem som har gjort mest fel, utan på hur konflikten kan lösas.
Metoden är väldigt omtyckt och efterfrågad både bland elever i grundskolan och i den anpassade grundskolan, säger Marie-Louise.

Det är viktigt att alla elever vet hur konflikter hanteras på vår skola. Dessutom ska alla vuxna kunna gå in i ett samtal, även om man inte har sett konflikten mellan eleverna

Anpassning för elever med särskilda behov

I den anpassade grundskolan blev det tydligt att metoderna behövde justeras. Många elever klarade inte av att sitta mitt emot varandra eller minnas händelser efteråt. Pedagogerna tog därför fram ett ”reda ut-häfte” med bildstöd som speglade de olika delarna i Mini-medlingen.
Vi använder alltid bildstödet i samtalen, antingen individuellt eller tillsammans med en vuxen som stöttar dialogen. Vi har också olika varianter beroende på barnens behov och funktionsnivå, berättar Ulrica.

Med tiden har materialet utvecklats och blivit mer detaljerat. I dag används det inte bara i den anpassade grundskolan utan även för elever i grundskolan med svår NPF.

När orden inte räcker till

Många elever i den anpassade grundskolan är impulsstyrda och behöver träna flera gånger innan ett beteende blir inlärt. Bildstödet har hjälpt dem att hitta nya vägar.
Eleverna vill kommunicera men det kan vara svårt. Med bildstödet blir det lättare att uttrycka känslor och hitta lösningar. När medlingen är klar sätter eleverna tummarna mot varandra. Det blir ett gemensamt sätt att visa att konflikten är löst, säger Ulrica.

Lekfullt värdegrundsarbete

Skolan arbetar också aktivt med materialet Bråka smartare. I materialet finns det bland annat olika djur som representerar de olika konflikthanteringsstilarna: drake, struts, katt, uggla och kameleont. För att göra arbetet levande har skolan köpt in kostymer.
Nyligen hade vi en gemensam sittning där strutsen och kameleonten hamnade i konflikt – och då fick katten rycka in och lösa situationen. Det här är väldigt uppskattat bland eleverna. Även om mellanstadieelever ibland kan tycka att det känns lite barnsligt, så märker vi att de innerst inne också tycker att det är kul, säger Marie-Louise med ett leende.

Tips till andra skolor med anpassad grundskola:

Avslutningsvis delar Nyarpsskolan med sig av sina bästa tips till andra skolor som vill arbeta med konflikthantering i anpassad grundskola:

  1. Ge inte upp! Resultaten kan ta tid, men övning ger färdighet.

  2. Utgå från att eleverna vill kommunicera. Hitta former som fungerar för just era elever

  3. Om eleverna klarar av att mötas – använd bildstöd och låt den vuxne hjälpa till i dialogen.

Slutsats

Nyarpsskolans arbete visar att konflikthantering inte bara handlar om att följa en metod – utan om att våga anpassa arbetssättet efter elevernas olika förutsättningar. Genom bildstöd, gemensam struktur och ett lekfullt förhållningssätt har skolan skapat en tryggare miljö där alla elever får möjlighet att kommunicera och lösa konflikter på sitt sätt.


Vill du ge eleverna verktyg för att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt?

Upptäck Medlingscentrums lektionsmaterial Bråka Smartare – för årskurs F–6.

Läs mer om Bråka smartare här

Vill du utveckla skolans arbete med konflikthantering och samarbete?

Utforska Medlingscentrums utbildningskatalog för skolor.

Till utbildningskatalogen