Konflikthantering för gymnasiet

- För rektorer, kuratorer och pedagoger

Nyfiken på våra utbildningar?
- Beställ prisuppgifter

Om utbildningen:

- Konflikthantering för gymnasiet

Medlingscentrums utbildningar för gymnasieskolan är speciellt utformade utifrån de förhållanden som råder i gymnasieverksamheten. Grunden är en heldagsutbildning för en utvald del av skolans personal, exempelvis skolledare, kurator, medlemmar i EHT etc.

Utbildningen kan med fördel kompletteras med en föreläsning för resten av personalen.

Syfte med utbildningen:

Trygghet - Ett gemensamt arbetssätt vid konflikthantering ger trygghet för elever, personal och vårdnadshavare.

Ansvar - Elever får möjlighet att ta större ansvar för att lösa sina egna konflikter.

Lärande - Elever lär sig att lösa konflikter bättre. Ett lärande för livet!

Skolmedling syftar även till att skapa en bättre arbetsmiljö på skolan, genom att hushålla med personalens tid och energi vid konflikthantering.

Skolmedlingens utgångspunkter:

Skolmedling bygger på att de som har konflikten själva får hantera den, medlaren är opartisk och samtalet följer medlingens struktur med hjälp av den tryckta samtalsguiden för medling.

Halvdagsföreläsning:

• Grundläggande teori om konflikthantering i skolan

• Konflikteskalation

• Åtgärder vid olika grad av eskalation

• Förebyggande verktyg

• Övergripande information om medling i gymnasieskolan

Heldagsutbildning:

• Medlingens grundpelare och vägledande principer

• Lämplighetsbedömning

• Hantering av maktobalanser

• Förmöte: teori/rollspel/reflektioner

• Medling: teori/rollspel/reflektioner

Extramaterial:

Deltagarna får tillgång till Medlingscentrums Onlineportal för skolmedling med bland annat bildspel, instruktionsvideos och textmallar. Det ingår även en webbsida med information specifikt till vårdnadshavare.

Medlingscentrum hjälper även till med dokument och stöd för implementering av medling på skolan.

Faktaruta:

Målgrupp: All skolpersonal