Utbildningspaket för grundskolan

- För rektorer, kuratorer och pedagoger i grundskolan

Nyfiken på våra utbildningar?
- Beställ prisuppgifter

Om utbildningspaket för grundskolan:

- Konflikthantering och medling för skolpersonal

Utbildningspaketet vänder sig till all skolpersonal och omfattar två separata utbildningstillfällen. Det behövs inga förkunskaper. Målet är att ge deltagarna förståelse för konflikthantering och medling i skolan samt praktisk träning i skolmedling. Utbildningen kan ges fysiskt på plats på skolan eller digitalt online.

Ett utbildningstillfälle på en halvdag ger kompetens i mini-medling och vänder sig till all personal på skolan. Det andra tillfället omfattar en heldag som behandlar medling vid större konflikter och vänder sig till 4-16 utvalda deltagare.

Syfte med utbildningen:

Trygghet
- Ett gemensamt arbetssätt vid konflikthantering ger trygghet för elever, personal och vårdnadshavare.

Ansvar - Elever får möjlighet att ta större ansvar för att lösa sina egna konflikter.

Lärande - Elever lär sig att lösa konflikter bättre. Ett lärande för livet!

Skolmedling syftar även till att skapa en bättre arbetsmiljö på skolan, genom att hushålla med personalens tid och energi vid konflikthantering.

Skolmedlingens utgångspunkter:

Skolmedling bygger på att de som har konflikten själva får hantera den, medlaren är opartisk och samtalet följer medlingens struktur med hjälp av den tryckta samtalsguiden för medling.

Faktaruta:

Målgrupp: All skolpersonal
Tidsomfattning: Halvdag och heldag
Förkunskapskrav:
Inga
Kan genomföras fysiskt/digitalt:

Läs mer om de två utbildningstillfällena nedan

• Denna del av utbildningen vänder sig till all personal som arbetar med elever och målet är att ge deltagarna en gemensam förståelse för konflikthantering och medling i skolan samt praktisk träning i mini-medling. Utbildningen genomförs oftast under en halvdag men omfattningen kan anpassas till skolans behov och möjligheter.

• Kunskap om konflikter och konflikthantering i skolan

• Konflikttjuvar, konfliktpaus och vikten av att eleverna hanterar sin egen konflikt

• Tre olika typer av åtgärder vid konflikter i skolan

• Fakta och teori om skolmedling

• Genomgång av den tryckta samtalsguiden för mini-medling

• Övning på mini-medling i rollspelsform

• Utbildningen ger en fördjupad kunskap och träning på medling vid större konflikter i skolan. Skolan väljer ut 4 - 16 deltagare som är lämpliga, motiverade och har möjlighet att i sin roll på skolan genomföra större medlingar.

Medlingscentrums tryckta samtalsguider för förmöte och medling delas ut och vi övar i rollspelsform på medlingsprocessens alla steg under direktcoachning av utbildaren. Tidsomfattningen är vanligtvis en heldag, men omfattningen kan anpassas till skolan behov och möjligheter.

• Medlingens grundpelare och vägledande principer

• Viktiga aspekter för en lyckad medling

• Hantering av maktobalanser

• Förmöte: teori/rollspel/reflektioner

• Medling: teori/rollspel/reflektioner

• Hur föräldrar/vårdnadshavare kan inkluderas i medlingen.

Målet med utbildningen är att deltagaren självständigt ska kunna planera och genomföra en strukturerad medlingsprocess vid större konflikter.

• Deltagarna får tillgång till Medlingscentrums Onlineportal för skolmedling med bland annat bildspel, instruktionsvideos och textmallar. Det ingår även en webbsida med information specifikt till vårdnadshavare.

Medlingscentrum hjälper även till med dokument och stöd för implementering av medling på skolan.