Om skolmedling

- En metod för att skapa en lärande skolmiljö

Medlingscentrum har sedan 2009 arbetat med att utbilda skolor och dess personal i konflikthantering. Sedan dess har vi utbildat hundratals skolor. Kärnan i vår metod grundas i medling, och beroende på konfliktens storlek har vi tagit fram två typer av medling: Mini-Medling och stor medling. Med dessa verktyg får skolan ett gemensamt förhållningssätt till hur konflikter ska hanteras likväl som att skolans pedagoger får ett konkret verktyg som bygger på en tydlig struktur. En struktur som ger trygghet för alla parter.

Övergripande är det viktigt att tänka på tre aspekter: Låta eleven äga sin egen konflikt och lösa den, att du som medlare är opartisk och att du följer en tydlig struktur.

• Skolmedling bygger på att de som har konflikten själva ska få hantera den. En vuxen på skolan går in i den medlande rollen och hjälper eleverna att hantera sin konflikt utifrån en tydlig struktur. Medlaren är opartisk och tar inte parti för någon av de inblandade i situationen. Målet med medling är att hjälpa eleverna att hantera sin konflikt och att hitta ett bättre förhållningssätt till varandra framöver så att liknande situationer inte uppstår igen.

Syftet med skolmedling:

Trygghet: Ett gemensamt förhållningssätt vid konflikthantering ger trygghet till elever, personal och vårdnadshavare.

Ansvar: Elever får möjlighet att ta större ansvar för att lösa sina egna konflikter.

Lärande: Elever lär sig att lösa konflikter bättre. Ett lärande för livet!

• Medling behövs ute i skolorna för att hjälpa elever att hantera sina konflikter på ett konstruktivt sätt. Medling hjälper elever att reparera sina relationer och hitta överenskommelser med varandra som bidrar till att nya konfliktsituationer inte uppstår. Medling förebygger nya konflikter och hanterar redan uppkomna situationer. Medling lär elever att föra goda dialoger med varandra på ett tryggt sätt.

På Skolverkets hemsida står det “Skolors konflikthantering handlar ofta om ett förebyggande arbete och ordningsregler. Trots detta uppstår ständigt nya konflikter och tidigare konflikter trappas upp till nya nivåer. Genom att skapa förutsättningar för förhandling och medling mellan parterna kan skolor bli bättre på att förhindra att konflikterna förvärras.” Vill du läsa Skolverkets artikel som presenterar resultat av forskning läs vidare här.

• Beroende på om det är en stor eller liten konflikt så kan du lägga upp medlingen på olika sätt:

1. Vid en mindre konflikt kan du erbjuda en “Mini-medling”. Det är ett kortare medlingssamtal där eleverna får möjlighet att sätta ord på det som har hänt och vad de har känt och tänkt i situationen. De får även möjlighet att fundera över hur de vill bete sig mot varandra framöver och göra en egen överenskommelse.

2. Vid en större konflikt behöver du alltid erbjuda förmöten till de inblandade eleverna. Det är ett individuellt samtal där eleverna får möjlighet att reflektera kring situationen tillsammans med en medlande vuxen på skolan. Om ni bedömer att det är lämpligt att gå vidare med ett medlande samtal så erbjuds eleverna att träffas gemensamt tillsammans med medlaren. Ibland kan även vårdnadshavare delta, beroende på elevernas ålder och konfliktens dignitet.

Medlingscentrum erbjuder utbildningar i både “Mini-medling” och “Medling vid stora konflikter” om ni önskar ta del av Medlingscentrums samtalsguider för förmöten och medling.

Läs mer om våra utbildningar här.