Utbildning i konflikthantering för fälsekreterare och fritidsledare

Nyfiken på våra utbildningar?
- Beställ prisuppgifter

Utbildning i konflikthantering för fälsekreterare, fritidsledare m.fl.

Alla som arbetar med ungdomar utanför skolan, till exempel fältassistenter och personal på fritidsgårdar, stöter på situationer där konflikter uppstår. Dessa konflikter kan handla om allt från gräl mellan kompisar till mer allvarliga situationer med kränkningar och våld. För att kunna hantera dessa situationer på ett professionellt och effektivt sätt är det viktigt att ha kunskap och verktyg för konflikthantering och medling.

Genom vår utbildning får deltagarna en bra förståelse för hur konflikter uppstår och eskalerar samt verktyg för att förebygga och hantera dem på ett konstruktivt sätt. Vi visar hur olika åtgärder kan kombineras och hur rollerna kan fördelas mellan till exempel socialtjänst, polis och skola. Huvudfokuset är dock att lära sig hur tekniker för medling som kan användas för att hantera konflikter på ett samarbetsinriktat sätt.

Ur innehållet:

• Konflikters eskalation

• Isbergsmodellen, lös konflikten på rätt nivå

• 3 olika typer av åtgärder vid konflikter

• Resonemang kring hur skola, socialtjänst och polis kan samverka vid allvarliga konflikter

• Förebyggande arbete

• Konfliktcoachning med ungdomar

• Fakta och teori om medling

• Hantering av maktobalanser

• Praktiska övningar på medling

Material:

Medlingscentrums tryckta guider för förmöte och medling delas ut i samband med utbildning. Deltagarna får tillgång till bildspel från utbildningen i efterhand.

Vad deltagarna säger om utbildningen:

Superbra utbildning och superrelevant för socialarbetare som arbetar med ungdomar, speciellt de som arbetar med förebyggande.

Faktaruta:

Målgrupp: Fältsekreterare, personal på fritidsgårdar, skolsocionomer, kuratorer m.fl.
Tidsomfattning: Heldag
Förkunskapskrav:
Inga
Kan genomföras fysiskt/digitalt:

Läs en kort artikel om hur fältsekreterarna i Farsta utbildades

Utbildningen är en av de mest givande och bästa som jag deltagit i. Hela utbildningen i sig, upplägget samt föreläsaren fångade mitt intresse. Upplägget innehöll viktiga aspekter som berör vårt arbete dagligen, detta kommer ja ta med mig.
— Fältsekreterare
I och med att man själv fick prova på att medla så kände jag att man verkligen fick använda sig av materialet och känna efter själv.
— Fältsekreterare
Bra att det fanns struktur kring hur man ska tänka. Att det fanns en manual som man kan luta sig på vid behov. Att det fanns ett mål/syfte att arbeta mot, annars kan det lätt bli att man fastnar i att älta i vad som hände.
— Skolsocionom