Lugnare skolmiljö med konfliktpaus

En konfliktpaus innebär att avlägsna sig från en "het" konfliktsituation för att lugna ned sig och tänka efter vad man vill säga till de andra inblandade. Detta kan både elever och personal använda. Konfliktpausen är värdefull i alla åldrar, från förskolan till gymnasiet.

Syftet är att förhindra att konflikten eskalerar genom att:

✅ lugna ner sig
✅ fundera över lösningar
✅ planera vad man vill säga till de andra inblandade

I denna artikel går vi igenom hur ni kan lära ut konfliktpaus till eleverna med hjälp av ett fysiskt "time-out"-tecken.

Så går du igenom konfliktpausen med eleverna

Börja med att förklara syftet med konfliktpausen och betona att det är något eleverna gör för sin egen skull, för att de ska få det bättre och roligare tillsammans. Nedan följer en beskrivning av konfliktpausens fyra steg.

Steg 1: Visa tecknet och gå bort från situationen

Säg att när du som elev känner att konflikt-temperaturen ökar och du behöver tid att lugna sig så kan du göra paus-tecknet.
Demonstrera konfliktpaustecknet, det är samma tecken som används inom idrott för att signalera en ”time-out”. Eleven kan även säga ”paus”. När andra elever och lärare ser tecknet kommer de förstå att du behöver en konfliktpaus. Eleven kan då gå undan, till en trygg plats eller ett lugnt område.

Steg 2: Lugna ner dig

När du gått iväg från situationen till en lugn plats gör du saker som du blir lugn av. Till exempel blunda, ta några djupa andetag, prata med någon i personalen, rita eller skriva ner dina känslor.

Till pedagogen: här är det fördelaktigt att tillsammans med eleverna hitta på olika strategier för att lugna ner sig. Använd gärna kooperativa samarbetsmetoder för att låta eleverna samarbeta och hitta på förslag. Du kan även involvera eleverna i att komma på olika förslag på lösningar vid olika situationer i nästa steg.

Steg 3: Fundera på lösningar

Fundera på vad du vill säga till de andra i konflikten och vilka förslag du har på vad ni kan göra framöver. Du kan skriva ner det, rita det eller bara tänka det i ditt huvud.

Steg 4: Kom tillbaka när du är redo

När du känner dig redo, gå tillbaka och prata med de andra eleverna eller personalen. Berätta vad du känner och dela dina förslag på lösningar. Tillsammans kan ni hitta en positiv väg framåt.

Det är så enkelt! Konfliktpausen hjälper oss att hantera konflikter på ett positivt sätt. Kom ihåg, det är modigt att be om hjälp och ta hand om sina känslor. Vi är här för varandra!

Steg 1: Visa tecknet och gå bort från situationen
Steg 2: Lugna ner dig
Steg 3: Fundera på lösningar
Steg 4: Kom tillbaka när du är redo

Slutord

Att jobba med konfliktpaus är en bra del av det främjande och förebyggande trygghetsarbetet. För att eleverna ska komma igång med konfliktpausen behöver ni dock göra mer än bara denna korta genomgång. Till exempel påminna eleverna vid upprepade tillfällen, jobba individuellt med de elever som har extra stort behov av konfliktpaus, ta upp konfliktpausen i flera olika sammanhang, gör dramaövningar eller koppla andra lekar, aktiviteter och övningar till konfliktpausen.

Konfliktpausen - en del av Bråka Smartare

Konfliktpausen är ett tema i värdegrundsmaterialet Bråka Smartare – lektioner i konflikthantering för f-6. I materialet finns fler övningar och ännu mer detaljerat material med bildspel för genomgång av konfliktpausen, samt 10+ andra teman för att stärka eleverna inom konflikthantering och samarbete.

Om du jobbar i åk f-6 hittar du mer information och en provlektion till Bråka Smartare här.

Nästa

Guide: Medling vid mobbing & kränkning