Medling vid stora konflikter i grundskolan

- För rektorer, kuratorer och EHT i grundskolan

Nyfiken på våra utbildningar?
- Beställ prisuppgifter

Om utbildningen:

- Medling vid stora konflikter i grundskolan

Utbildningen ger en fördjupad kunskap och träning på medling vid stora konflikter i skolan. Tidsomfattningen är vanligtvis en heldag, men den kan anpassas till skolan behov och möjligheter. Utbildningen kan genomföras fysiskt på skolan eller digitalt online.

Utbildningen vänder sig till all skolpersonal som är lämpliga, motiverade och har möjlighet i sin roll på skolan att genomföra större medlingar. Det kan vara upp till 16 deltagare.

Medlingscentrums tryckta samtalsguider för förmöten och medling delas ut och vi övar i rollspelsform på medlingsprocessens alla steg under direktcoachning av utbildaren.

Skolmedlingens utgångspunkter:

Skolmedling bygger på att de som har konflikten själva får hantera den, medlaren är opartisk och samtalet följer medlingens struktur med hjälp av den tryckta samtalsguiden för medling.

Ur innehållet:

• Medlingens grundpelare och vägledande principer

• Viktiga aspekter för en lyckad medling

• Hantering av maktobalanser

• Förmöte: teori/rollspel/reflektioner

• Medling: teori/rollspel/reflektioner

• Hur föräldrar/vårdnadshavare kan inkluderas i medlingen.

Målet med utbildningen är att deltagaren självständigt ska kunna planera och genomföra en strukturerad medlingsprocess vid större konflikter.

Extramaterial:

Deltagarna får tillgång till Medlingscentrums Onlineportal för skolmedling med bland annat bildspel, instruktionsvideos och textmallar. Det ingår även en webbsida med information specifikt till vårdnadshavare.

Medlingscentrum hjälper också till med dokument och stöd för implementering av medling på skolan.

Övrigt:

Denna utbildning kan anpassas och även erbjudas till andra yrkesgrupper som arbetar med barn och ungdomar. Några exempel på andra yrkesgrupper som vi har utbildat är: Fritidsgårdspersonal och fältsekreterare.

Faktaruta:

Målgrupp: EHT och kuratorer
Tidsomfattning: Heldag
Förkunskapskrav:
Inga
Max antal deltagare:
16 st.
Kan genomföras fysiskt/digitalt:

Beställ prisuppgifter:

Kontakt oss via formuläret nedan för att få mer information om upplägg av utbildning och pris.

Direktkontakt för frågor kring utbildningsupplägg och pris:

Laila Araya
Tel: 0738 - 434 999