Bråka Smartare: Södertälje kommuns nya väg mot att hantera konflikter i skolan

Södertälje kommun har länge haft ett starkt fokus på att motverka diskriminering och kränkningar i skolan. Rektorerna på lågstadiet märkte dock att mycket tid och energi gick åt till att lösa konflikter som inte var kopplade till kränkningar. Det var här som "Bråka Smartare - lektioner i konflikthantering för f-6" kom in i bilden.

Vivi Havia, verksamhetsutvecklare i diskrimineringsfrågor ansvarade för implementeringen av Bråka Smartare på alla kommunens 19 skolor. Hon berättar att arbetet med att implementera Bråka Smartare påbörjades under december 2021. Målet var att ge både personal och elever verktyg för att hantera konflikter på ett effektivt sätt vilket i sin tur skulle frigöra tid och energi till att fokusera på lärande och utveckling.

Vivi berättar att kommunen ser stora vinster med gemensamma arbetssätt mellan skolorna i kommunen. Det underlättar för samarbete och erfarenhetsutbyte mellan skolor samtidigt som det ger eleverna en gemensam kunskap om, och erfarenhet av konflikthantering när de t.ex. kommer till ett nytt högstadie. Sammantaget ville man sprida synsättet att ”konflikter inte är någonting farligt utan något man måste lära sig hantera, så att de inte eskalerar på ett dåligt sätt” till både personal och elever.

För att uppnå detta fick all skolpersonal tillgång till Bråka Smartare-materialet som ligger på en online-plattform. Därefter genomfördes digitala halvdagsutbildningar med all personal. Först ut var personalen på lågstadiet och fritids. Responsen från deltagarna var så positiv att man valde att gå vidare med all pedagogisk personal även på mellanstadiet. Vivi berättar att en av framgångsfaktorerna var att lärare, fritidspersonal, kuratorer och rektorer/biträdande rektorer kunde delta i utbildningarna gemensamt.

En annan framgångsfaktor var att materialet i sig är tydligt och enkelt att använda och deltagarna uppskattade utbildningen, vilken gav en god grund i arbetet med eleverna.

Vivi förklarar att varje skola har ett eget ansvar att lägga upp arbetet med Bråka Smartare då man har olika förutsättningar utifrån skolans storlek, hur elevunderlaget ser ut samt hur skolan i övrigt arbetar.

Bild på Lina grundskola i Södertälje

Lina Grundskola i Södertälje kommun

En av skolorna i Södertälje är Lina grundskola. Där jobbar Charlotte Ekeroth som kurator på skolan. Hon berättar att hennes skola redan hade börjat jobba en del med Bråka Smartare när kommunen initierade arbetet på kommunnivå. Beslutet att satsa på Bråka Smartare i hela kommunen togs emot positivt och många såg vinster med att skolorna i kommunen skulle jobba på ett liknande sätt.

På Lina grundskola är det lärare, i första hand mentorer, som undervisar i Bråka Smartare på klasstid. På arbetslagsmöten så har de en stående punkt kring Bråka Smartare där de stämmer av hur arbetet går, vad man gjort, vad som fungerat bra, mindre bra och vad man ska jobba vidare med.

Lärarna väljer ofta teman utifrån klassens behov. Ett exempel var en klass i årskurs 6 som hade stora problem med konflikter på sociala media. Det var mycket bråk och tjafs, eleverna skrev elaka saker till varandra och det förekom utfrysning. Lärarna valde då att jobba med temat sociala media utifrån Bråka Smartare. Det blev mycket, mycket lugnare på sociala media efter det, säger Charlotte.

I årskurs 4 och 5 har det varit problem med konflikter på rasterna, och då har mentorerna jobbat med den problematiken utifrån de teman som finns i Bråka Smartare, och man upplever även där att det har blivit bättre.

För de yngre eleverna på skolan som kan ha svårt att uttrycka sina känslor är det positivt att det finns känslokort och djurfigurer i materialet. Det blir lättare för dem att relatera och förstå säger Charlotte.

Som kurator rekommenderar Charlotte Ekeroth Bråka Smartare till andra skolor eftersom det är ett lättarbetat material som ger konkreta teman att jobba utifrån. Det är också bra att man kan välja teman utifrån klassens behov. Det ingår i skolans uppdrag att jobba med känslor, bemötande och konflikthantering och Bråka smartare ger ett bra underlag för det, säger hon. Dessutom är materialet enkelt att använda direkt från online-plattformen.

Sammanfattningsvis är konflikter är en naturlig del av livet och Södertälje är ett mångkulturellt samhälle där elever från olika socioekonomiska och kulturella bakgrunder möts i skolan. Förskoleklassen och grundskolan blir den kanske viktigaste platsen för barnen lära sig sociala färdigheter som konflikthantering och Södertälje kommun visar att de tar denna möjlighet till lärande på allvar när de implementerar "Bråka Smartare" på alla 19 skolor i kommunen.

Vi ser fram emot att få följa skolornas arbete med att ge eleverna verktyg för konflikthantering samtidigt som de skapar en tryggare och mer positiv skolmiljö med mer tid och energi för inlärning och roliga aktiviteter!

Faktaruta - Bråka Smartare

Bråka Smartare - lektioner i konflikthantering för F-6 är ett klassrumsmaterial som behandlar olika teman inom konflikthantering. Materialet ligger på en onlineplattform och pedagogen får tydliga instruktioner med talmanus, bildspel och övningar för att genomföra passen. Materialet är flexibelt och anpassas till elevernas behov och skolans förutsättningar. I alla teman finns referenser till akademisk litteratur. Materialet kan kompletteras med den fördjupningsutbildning som nämns i artikeln

Läs mer om materialet här.

Föregående

Konfliktlösning för elever med NPF: Praktiska tips och strategier för skolpersonal

Nästa

Konflikthantering och medling med ungdomar